Zaczynasz zatrudniać Gen Z? Oto jak sobie z tym poradzić

Pokolenie Z technicznie rzecz biorąc można by zaliczyć do Millenialsów. Ponieważ jednak starsi Millenialsi przenoszą się teraz na przedmieścia i zakładają rodziny, młodsze pokolenie zostało nazwane Pokoleniem Z. Urodzeni w latach 1996-2010, Pokolenie Z waha się obecnie w przedziale wiekowym od 5 do około 20 lat. Oznacza to, że najstarsi z nich są właśnie na progu poszukiwania pracy zarobkowej po raz pierwszy w życiu.

W tym wpisie dowiesz się, czego szukać i co musisz zrozumieć na temat Generacji Z w miejscu pracy, aby skutecznie rekrutować z tej grupy kandydatów.

Zacznij ich wcześnie rozpoznawać

Według najnowszych badań, szacuje się, że 77% osób z pokolenia Z jest chętnych do rozpoczęcia stażu u potencjalnych pracodawców już w szkole średniej.

Jest to nie tylko świetna taktyka, która pozwoli Twojej firmie "spróbować, zanim zatrudnisz", zwłaszcza, że stażyści ze szkół średnich zazwyczaj pracują za niezależne punkty za naukę, a nie za zielony papier, ale możesz również postawić stopę w drzwiach, wyszukując najbardziej zmotywowanych kandydatów na wczesnym etapie, zanim inne firmy pomyślą o zrobieniu tego samego.

Daj im praktyczne projekty, z którymi będą mogli się zmierzyć

Pokolenie Z nie jest chętne do doświadczenia życia w boksie. Urodzili się w świecie, w którym brak dostępu do Internetu 24/7 jest trudny do wyobrażenia. Żyją w ciągłym biegu i chcą mieć możliwość pracy w ten sam sposób.

O ile pokolenie Z różni się od swoich poprzedników z pokolenia millenialsów pod wieloma względami, o tyle w jednym aspekcie są niemal identyczni: w kwestii zmiany pracy. Oboje nie tylko chętnie, ale wręcz z zapałem korzystają z każdej nowej możliwości, nawet jeśli oznacza to przeskakiwanie z jednej pracy do drugiej, co w ciągu całej kariery zawodowej oznacza około 15-20 miejsc pracy.

Wystarczy więc powiedzieć, że trzymanie Generacji Z w boksie i popychanie cyfrowego papieru to strata czasu i kosztów ogólnych Twojego działu rekrutacji. Jeśli chcesz ich zatrzymać, daj im coś praktycznego i aktywnego do zrobienia.

Mów o społecznej odpowiedzialności swojej firmy

Pokolenie Z chce coś zmienić. Chcą również pracować dla pracodawców, którzy chcą coś zmienić. Chcą, aby ich nazwisko, ich kariera, ich marka, że tak powiem, liczyły się w czymś większym niż tylko zgarnianie wszechmocnego dolara.

Jeśli Twoja firma przywiązuje dużą wagę do promowania zrównoważonych praktyk biznesowych, wspierania określonych organizacji charytatywnych, reinwestowania części zysków w działalność pro bono lub po prostu stara się tworzyć najlepsze produkty, które nigdy nie zawodzą klientów, nie wstydź się o tym powiedzieć. A jeśli nie masz jeszcze wdrożonego programu odpowiedzialności społecznej, a chcesz go rozpocząć, możesz się założyć, że jest tam utalentowany przedstawiciel pokolenia Z, który z przyjemnością poprowadzi dla Ciebie ten projekt!

Bądź przygotowany na mentorowanie im

Pokolenie Z jest jeszcze dość młode. Jednak w przeciwieństwie do swoich starszych kolegów z pokolenia Millenialsów, nie mają oni tendencji do postawy typu "wiem wszystko". Innymi słowy, jeśli zostanie im zaoferowany coaching, prawdopodobnie skorzystają z niego i odniosą duże korzyści z dodatkowych zasobów edukacyjnych i szkoleniowych.

Oznacza to również, że nie musisz się tak bardzo martwić o pracę z "diamentami w surowym stanie". Pokolenie Z jest ich pełne, a przy odpowiednim podejściu i odrobinie dodatkowej uwagi, naprawdę mają potencjał, aby błyszczeć w imieniu Twojej firmy.

Nagłośnij swój plan wyróżnień

Nie będzie dla nikogo wielkim zaskoczeniem, że to samo pokolenie, które z radością przyjmuje coaching i mentoring, bardzo ceni sobie uznanie i pochwały typu "atta girl/boy". Nie tylko chcą wiedzieć, że dobrze wykonują swoją pracę, ale muszą to wiedzieć, po części ze względu na swoją młodość, a po części po prostu ze względu na to, jak są skonstruowani społecznie.

Innymi słowy, kiedy pracownik z pokolenia Z dołączy do Twojej firmy, staniesz się dla niego rodzajem sieci społecznej, społecznością, w której będzie chętnie szukał swojego miejsca i swojej roli. W sieciach społecznościowych informacja zwrotna jest nie tylko mile widziana i oczekiwana, ale również stanowi podstawę tego, jak sieci definiują siebie jako sieci.

Pamiętaj więc, aby poinformować nowych pracowników z pokolenia Z o tym, jak wygląda uznanie w Twojej firmie i jak na nie zasłużyć.

Podkreślaj indywidualny charakter ścieżki kariery

Pokolenie Z dorastało w atmosferze personalizacji. Technologia dała im ten dar, ponieważ mogą spersonalizować wszystko, od swoich blogów, przez playlisty, po kuchnię.

Dlatego też nie tylko chcą, ale prawdopodobnie oczekują, że będą w stanie przynajmniej w pewnym stopniu wyznaczyć swój własny kurs kariery. Będąc chętnym do współpracy z nimi, aby pomóc im rozwijać się w obszarach, które uważają za niezwykle ważne, masz o wiele większe szanse na zatrzymanie ich w firmie na dłużej.

Zapewnij im świadczenia pracownicze, z których mogą korzystać już teraz

Już za kilka lat osoby należące do pokolenia Z będą myśleć o życiu rodzinnym, podobnie jak ich rówieśnicy z pokolenia Millenialsów. Dlatego też, choć zawsze warto zapewnić im świadczenia emerytalne, nie przyciągnie to ich uwagi w taki sposób, jak polityka urlopów rodzinnych, programy spłat kredytów studenckich, elastyczne godziny pracy i możliwości podróżowania w czasie wolnym (służbowego i prywatnego).

Dzieje się tak dlatego, że pokolenie Z jest jeszcze na tyle młode, że ich umysły skupiają się na dniu dzisiejszym i krótkoterminowej przyszłości. Jeśli już teraz dają z siebie wszystko, chcą odczuć korzyści płynące z tego wysiłku w postaci korzyści, które są istotne dla ich obecnego życia.

Pokolenie Z, jak każde pokolenie przed nim, ma swoje słabe i mocne strony. Dzięki lepszemu zrozumieniu, co motywuje pokolenie Z w miejscu pracy, możesz wykorzystać ich kreatywną energię, przedsiębiorczą naturę, opiekuńczego ducha i zapał do życia w chwili obecnej w sposób korzystny dla krótko- i długoterminowych celów Twojej firmy.

Pobierz nasz eBook na temat trendów w uczeniu się i rozwoju i dowiedz się, jak technologia umożliwia ciągłe uczenie się w organizacjach.

Obraz licencjonowany z Depositphotos.com