Przywództwo, Mentoring i Zaufanie

Wszystko dzieje się z jakiegoś powodu, a przynajmniej tak jest w moim przypadku. W minionym tygodniu miałem dwie okazje, w których pojawił się temat przywództwa i zaufania. W obu sytuacjach byłem zaangażowany w relacje mentorskie, a ludzie, z którymi spędzałem czas, zmagali się z aspektem "zaufania".

W jednej z sytuacji osoba ta pełniła rolę przywódczą i zastanawiała się, dlaczego większość jej zespołu odeszła, a on teraz budował go na nowo. Pojawiło się również pytanie o to, dlaczego wydaje się, że to on musi wykonać większość pracy. Członkowie zespołu zdawali się czekać do ostatniej chwili, aby coś zrobić, ponieważ wiedzieli, że ich "lider" po prostu zrobi to sam. W rzeczywistości doszedł do etapu, w którym wolał właśnie to zrobić - zrobić to sam.

Kiedy zapytaliśmy go o to podczas naszej rozmowy mentoringowej, powiedział, że jego styl przywództwa polegał na kontrolowaniu i potrzebie sprawowania władzy. Jedyne dobre pomysły to były jego pomysły. Trudno mu było zrozumieć, dlaczego musi odbudować zespół z nowymi zawodnikami. Obawiał się, że historia może się powtórzyć, a on sam niewiele osiągnie, jeśli tego nie zrobi i znów wróci do początku.

W drugiej sytuacji istniał element braku zaufania do wszystkich, którzy byli częścią zespołu. To zakorzeniło się w kulturze organizacji. Komunikacja, jeśli istniała, była zawsze starannie strzeżona lub bardzo konfrontacyjna. Mechanizmy obronne uruchamiały się przez większość czasu, a ludzie atakowali, zamiast próbować się dogadać. Obawiałem się, że zaufanie może stać się głównym powodem, dla którego ten zespół nie odniesie sukcesu, a w rezultacie organizacja może przestać istnieć.

Zanim zaproponuję kilka sugestii dotyczących tego, co moglibyśmy chcieć zrobić, spójrzmy na kilka bardzo dobrych informacji, które wynikły z moich badań.

"W takim świecie przywództwo oparte na pionowej władzy traci na znaczeniu. Kluczowym czynnikiem sukcesu staje się umiejętność przekonania kogoś, nad kim nie masz władzy, do współpracy w dążeniu do realizacji wspólnej misji.

Liderzy nie mogą już polegać na władzy; zamiast tego polegają na sile zaufania.

Nowi liderzy. Ci, którzy potrafią skutecznie przekonać innych, by im zaufali, będą wykazywać pewne zachowania:

- Sami będą umieli zaufać, ponieważ zaufanie i wiarygodność wzajemnie się wzmacniają
- Będą dobrze radzić sobie ze współpracą i narzędziami wpływu
- Będą działać w oparciu o jasny zestaw wartości i zasad, ponieważ motywy oportunistyczne lub egoistyczne są wyraźnie dostrzegane i odrzucane
- Prawdopodobnie będą bardziej zmotywowane wewnętrznie niż zewnętrznie i częściej będą wykorzystywać motywację wewnętrzną w kontaktach z innymi
- Nie będą zależni od bezpośredniego autorytetu lub władzy politycznej.



Krótko mówiąc, liderzy w nowym świecie biznesu będą umiejętnie posługiwać się sztuką i nauką zaufania.

Zaufanie to relacja pomiędzy powiernikiem a ufającym. Do tanga trzeba dwojga, a do zaufania dwojga.

Skala jest inna - nowy świat potrzebuje o wiele więcej ludzi zdolnych do przywództwa niż stary świat. A nauczanie zaufania wymaga zdefiniowania".

W pierwszej sytuacji musimy przyjrzeć się stylowi przywództwa i poziomowi umiejętności oraz sformułować podejście, które pozwoli nam stawić czoła wyzwaniom. Jako lider musimy skupić się na ludziach, którym służymy (naszym zespole), aby upewnić się, że zapewniamy im możliwości nauki i rozwoju. Naszym zadaniem jest coaching i mentorowanie ich w drodze do sukcesu. Nie wolno nam "po prostu robić tego samemu, bo nikt nie zrobi tego lepiej!". Budowanie zaufania może zająć trochę czasu, ale musi zacząć się od lidera.

W drugiej sytuacji powołaliśmy się na "krąg bezpieczeństwa" lub wersję tego, do czego odnosi się Simon Sinek. Stworzenie bezpiecznego miejsca do prowadzenia trudnych rozmów, ale w sposób pełen szacunku i z zachowaniem wspólnego lub wzajemnego zaufania. Bez tego kultura nadal będzie pogrążać się w negatywności i toksyczności, a silosy będą się rozwijać. Zaufanie jest kluczem do dalszego rozwoju, a powyższe komentarze z pewnością pasują do tej sytuacji.

W mentoringu zachęcamy ludzi do rozwijania dwukierunkowych, opartych na zaufaniu relacji. W przywództwie musimy robić to samo. Widziałem przykłady, w których zaufanie nie było oczywiste i relacje uległy erozji, a organizacja starała się być produktywna i wydajna. To, co zazwyczaj może się zdarzyć, to fakt, że pracownicy popadają w samozadowolenie i zniechęcenie, ponieważ nikt nie ufa nikomu w organizacji. Siedzimy i czekamy, aż ktoś powie nam, co mamy robić, ponieważ nikt nam nie ufa i nie upoważnia nas do zrobienia czegokolwiek. O wiele lepiej jest siedzieć i czekać, aż ktoś nam powie, co mamy robić - stajemy się wtedy bezmyślnym robotem, który wykonuje polecenia.

Rozwój liderów, którym można zaufać, jest kluczowy dla przyszłości większości współczesnych organizacji. Na całym świecie brakuje talentów przywódczych i brakuje zaufanych liderów. Nadszedł czas, aby przyjąć "dar mentoringu" jako środek, który pomoże rozwinąć te umiejętności w nas i sprawi, że świat stanie się lepszym miejscem do życia i pracy. "Czy stać nas na to, żeby tego nie robić?"

Pobierz eBook i dowiedz się, jak zrozumienie emocji, wykorzystanie empatii i budowanie relacji może pomóc Ci stać się bardziej skutecznym liderem.

Odnośniki:
1. http://www.forbes.com/sites/forbesleadershipforum/2012/10/24/you-cant-be-a-great-leader-without-trust-heres-how-you-build-it/#6931d22c7a48
2. http://www.forbes.com/sites/trustedadvisor/2012/04/03/why-trust-is-the-new-core-of-leadership/#26d3f8525e12
3. Leaders Eat Last - Simon Sinek https://www.amazon.ca/Leaders-Eat-Last-Together-Others/dp/1591845327/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1484327027&sr=8-1&keywords=leaders+eat+last
4. https://hbr.org/2010/06/5-steps-to-addressing-the-lead



Obraz licencjonowany z Depositphotos.com