Pielęgnuj swoją pulę talentów

Twoi pracownicy są największym atutem Twojej firmy - jak wydobyć z nich (a oni z Ciebie) to, co najlepsze?

Zatrudnianie pracowników to poważny krok. Chcesz mieć odpowiednich ludzi z odpowiednimi umiejętnościami. Pula talentów w każdej firmie jest katalizatorem sukcesu.

Ale zarządzanie ludźmi i ich rozwój to wyzwanie. Żaden menedżer nie ma całej wiedzy, której potrzebuje, aby dokonywać właściwych wyborów przez cały czas. Fizyczny proces reklamy, shortlisting i rozmowy kwalifikacyjnej zajmuje czas i może być skomplikowane.

Dlatego wiele firm ma w swoim zespole specjalistę, dobrze zorientowanego w zasobach ludzkich i tego typu sprawach.

Ale kiedy już zatrudnisz ludzi, jak zmaksymalizować ich sukces? Jak uzyskać jak najwięcej od nich, a oni od Ciebie?

Proces składający się z czterech kroków

Jest to niewiarygodnie uproszczone, ale ten czteroetapowy proces daje podstawowe pojęcie o tym, co i jak należy zrobić, aby pozyskać właściwych ludzi, a gdy już znajdą się na liście płac, jak można wykorzystać ich talenty i zmaksymalizować sukces.

Krok 1 - Wyznacz odpowiednie cele

Wszyscy potrzebujemy czegoś, do czego możemy dążyć. Jako firma będziesz miał cele - prześcignąć konkurencję, zdobyć więcej klientów itp. - i chociaż Twoi pracownicy bez wątpienia podpisują się pod tymi ideami, potrzebują indywidualnych celów.

Ale ich cele nie dotyczą tylko rozwoju Twojej firmy: muszą one również napędzać ich samych.

Chodzi tu o podnoszenie kwalifikacji pracowników, tak aby Twoja firma tworzyła lepszą, szerszą i wysoko wykwalifikowaną bazę dla swoich działań.

Czy Twoi pracownicy mają indywidualne cele, jak również nadrzędne cele biznesowe, do których dążą? Wykorzystaj proces SMART jako podstawowy model dla pracowników do tworzenia ich własnych celów indywidualnych, jak również do realizacji celów firmowych.

Krok 2 - Opracuj plan działania, aby osiągnąć te cele

Określenie celów jest dobre, ale jeśli nie stworzysz planu działania, aby je osiągnąć, pozostaną one pustymi obietnicami, zbierającymi kurz na półce.

Dlatego właśnie cele muszą być SMART i ściśle określone. Pracownicy muszą zobowiązać się do podjęcia zestawu działań, które doprowadzą ich tam, gdzie chcą być, a w procesie tym, również poprowadzą firmę w tym kierunku.

Pracownicy mogą często wpadać na pomysły, które poprowadzą firmę w zupełnie nowym kierunku lub ugruntują jej pozycję jako lidera rynku w niektórych dziedzinach. Trudność może polegać na pogodzeniu Twojej nadrzędnej wizji z wizją, której chce pracownik.

To wymaga negocjacji, ale jeśli chcą stać się ekspertem od mediów społecznościowych, to dlaczego nie? Czy silna obecność w mediach społecznościowych nie jest tym, czego potrzebujesz?

Pielęgnowanie talentów puli jest procesem dynamicznym i wymaga zarządzania.

Krok 3 - Upełnomocnienie pracowników

Można również nazwać ten krok "puszczając go". Dla ilu ludzi pracowałeś, którzy trzymali Ciebie i Twoje talenty w określonych granicach?

Upełnomocnienie pracowników oznacza zaufanie do nich, że wykonają pracę, o którą ich poprosiłeś. Podstawowe zasady są potrójne;

  1. Szkolić pracowników, aby wykonywali swoją pracę i robili to dobrze
  2. Motywuj swoich ludzi nagrodami za sukcesy. Pracuj z nimi, rozmawiaj z nimi, słuchaj, zachęcaj i wspieraj. Wszystko to, co pomaga ludziom odnaleźć się w roli, którą pełnią oraz w rolach i obowiązkach, które mogą podjąć w przyszłości.
  • Usuń blokady, które stoją na przeszkodzie - innymi słowy, zmień to, co Twoja firma może zmienić, tak aby ludzie byli zachęcani do osiągania swoich własnych celów, jak również celów firmy.

Ricard Branson znany jest z powiedzenia, że klienci nie są najważniejsi, najważniejsi są pracownicy, ponieważ dbaj o swoich pracowników, a oni będą dbać o klientów.

Krok 4 - Ocena i dostosowanie

Masz indywidualne cele pracowników i masz plan działania. Co teraz? Zostawiasz ich, aby się tym zajęli? Możliwe, ale czy nie byłoby bardziej owocne dla wszystkich zainteresowanych, gdyby proces pozostał dynamiczny i żywy?

Oznacza to monitorowanie i weryfikowanie sukcesów, korygowanie, gdy sprawy nie potoczyły się lub nie układają się zgodnie z oczekiwaniami.

Nie musisz koniecznie mieć ustalonego harmonogramu przeglądów i ocen. Niektórzy pracownicy mogą potrzebować cotygodniowych spotkań, inni, pracujący nad konkretnymi projektami, mogą potrzebować spotkań co sześć tygodni. Możesz preferować spotkania ad hoc lub ustalić harmonogram, w którym wszyscy usiądą i przeanalizują swój plan działania oraz dotychczasowe wyniki.

Nie zawsze wszystko się uda - podobnie jak pracownicy

Dbanie o swoją pulę talentów jest niezbędne, ale nie zawsze będziesz dokonywać właściwych wyborów we właściwym czasie. W końcu jesteśmy ludźmi i to, co działa dla jednej osoby, nie działa dla innej. Niektórzy ludzie potrzebują ostrożnego zarządzania, inni będą latać, ale wiedzą, gdzie są ich granice.

Ale dzięki wyznaczaniu celów, planowaniu działań i ocenie, możesz pozwolić swoim pracownikom latać - i obserwować, jak Twoja firma również wzbija się w powietrze.

Pobierz eBook i poznaj praktyczne pomysły na zaprojektowanie działań angażujących pracowników w Twoim zespole!

Obraz dostarczony przez NCC Home Learning na odpowiedniej licencji.

O autorze:

NCC Home Learning oferuje szereg kursów typu "study-in-your-own--time", idealnych do podnoszenia kwalifikacji i stawiania wyzwań zespołowi pracowniczemu - a także właścicielom firm i menedżerom.