Gamifikacja w pracy: The Future Or A Fad?

Gamifikacja w pracy może być trudna do uzasadnienia dla tych, którzy nie znają się na nauce - "praca nie jest po to, aby się nią cieszyć" - mówią. Ale prawda jest taka, że jeśli proces ten zostanie przeprowadzony, to okaże się, że zwiększa on zadowolenie pracowników, a w rezultacie ich produktywność. Choć wciąż jest to dość nowy pomysł, techniki grywalizacji w miejscu pracy są stale rozwijane i z każdym kolejnym kwartałem biznesowym wydają się być coraz bardziej innowacyjne.

Gamifikacja to pomysł na wykorzystanie koncepcji, umiejętności i projektu gier i wdrożenie ich w środowisku pracy. Celem jest przekształcenie pracy w stan zabawy, współzawodnictwa, a nawet wywołanie u pracowników zachowań zbliżonych do uzależnienia. Może być również wykorzystywana do przyciągania najlepszych kandydatów podczas procesu rekrutacji, jednocześnie motywując i zatrzymując pracowników, których już posiadasz.

Gamifikacja i zaangażowanie - jakie są korzyści dla pracowników?

Gamifikacja wykazała, że jedną z podstawowych funkcji grywalizacji jest utrzymanie zaangażowania w pracy. Tylko 31,5% pracowników w USA jest w pełni zaangażowanych w pracę - liczba ta spada wśród millenialsów. A skoro do 2027 roku millenialsi mają stanowić 75% globalnej siły roboczej, czy grywalizacja może być rozwiązaniem, które sprawi, że pracownicy będą tak samo entuzjastycznie nastawieni do pracy, jak do Pokémon Go?

Wprowadzenie systemu pracy opartego na wynikach, przypominającego grę, oznacza, że pracownicy mają określony cel i wynik swojej pracy, dzięki czemu zdają sobie sprawę z korzyści płynących z włożonego wysiłku. Idealny system gier zmieni ramy standardowej pracy i stworzy cele i nagrody, do których będą dążyć. Przykładowo, pracownik działu sprzedaży może otrzymać indywidualne nagrody lub odznaki za osiągnięcie poziomów odniesienia w zakresie rutynowych zimnych rozmów, udanej sprzedaży lub rozwiązanych rozmów z klientami.

Często odnotowuje się znaczny wzrost zaangażowania, gdy gry są wykorzystywane jako część dnia pracy. Według Badgeville, wiodącego dostawcy grywalizacji w miejscu pracy, niektóre firmy podniosły zaangażowanie użytkowników o 40%.

Jakie są wady?

Niemniej jednak, jak w przypadku wszystkich rozwijających się koncepcji, istnieją pewne aspekty, które mogą okazać się trudne do opanowania. Podczas gdy grywalizacja odniosła sukces w środowisku sprzedaży, gdzie element rywalizacji jest ogromnym motywatorem, może być toksyczna w środowisku, w którym niezbędna jest praca zespołowa.

Ponadto, grywalizacja w pracy jest w zasadzie obowiązkową zabawą - to bardzo niebezpieczna koncepcja, jeśli pracownicy czują się zmuszani do konkurowania ze sobą. Jak mówi ewangelistka gier Jane McGonigal,

"Kiedy firma nalega na swoich pracowników, aby grali razem, przestaje to być grą i staje się formą przymusu".

Gamifikacja w pracy - studia przypadków

Pomimo tych potencjalnych wad, wydaje się, że dla wielu korzyści przeważają nad negatywami, Gamifikacja jako sposób interakcji pracowników z ich pracą.

Być może jedną z największych firm, które wykorzystują gamifikację jako formę szkolenia jest McDonald's. Podczas wprowadzania nowej usługi kasowej dodano element gry, aby upewnić się, że szkolenie odbywa się z dala od ryzyka i utraty klientów. W grze pracownicy obsługują wirtualnych klientów, oceniając ich za szybkość i zadowolenie klienta.

Na podobny pomysł wpadła firma Air Cargo Netherlands, która stworzyła wersję gry dla swojego systemu logistycznego o nazwie "Smartgate". Użyto jej, aby pomóc pracownikom zrozumieć pewien sposób myślenia o pracy, tj. wyobrażenie jej sobie jako ogniwa łańcucha, jednocześnie ilustrując konsekwencje ich decyzji bez ryzyka dla firmy.

PwC wykorzystuje gamifikację w poszukiwaniu nowych talentów poprzez grę "Multipoly". Kandydaci mogą skorzystać z gry, aby sprawdzić, czy mają potencjał do pracy w firmie i czy pasują do jej etosu. Gra również grupuje ludzi w celu znalezienia rozwiązań dla rzeczywistych problemów biznesowych.

Wnioski

Może minąć jeszcze kilka lat, zanim pracownicy zdecydują, czy powinna ona stać się głównym nurtem, ale gamifikacja z pewnością rozwija się jako metoda HR. Pracownicy z pokolenia millenialsów będą odzwyczajeni od gier komputerowych, więc granie może nie być dla nich tak obce, jak te. Gamifikacja jest skierowana właśnie do nich i wydaje się być nową granicą tego, jak może wyglądać praca w przyszłości.

Pobierz białą księgę i zobacz, jak możesz stworzyć zintegrowane, angażujące doświadczenie pracowników, wykorzystując analitykę personalną!

Zdjęcie na licencji Depositphotos