Dlaczego pracownicy-bumerangi mogą być lepsi dla firmy niż myślisz

Był taki czas, kiedy powrót do poprzedniej pracy nosił w sobie wiele piętna. Pracownik może czuć się tak, jakby musiał się haniebnie wczołgać z powrotem do starej pracy. Pracodawca może czuć się wyśmiewany za myślenie o ponownym zatrudnieniu pracowników, którzy go odrzucili. Może podejmować decyzje o zatrudnieniu w oparciu o osobiste urazy i zranione ego.

Czasy się zmieniają, zmienia się przywództwo, a wraz z nim opinie. W ostatnim badaniu 76% specjalistów HR stwierdziło, że rozważyłoby ponowne zatrudnienie byłego pracownika. 56% stwierdziło, że ich zdaniem byli pracownicy są ważnym aspektem w procesie zatrudniania.

Firmy odkrywają, że pracownicy, którzy wracają, zwani również pracownikami-bumerangami, mogą być w rzeczywistości dobrzy dla biznesu.

O co chodzi z tymi wszystkimi bumerangami?

Wzrost liczby pracowników-bumerangów ma związek z praktykami pracodawców i klimatem ekonomicznym.

Jak wspomniano wcześniej, nastawienie się zmienia. Swego czasu prawie połowa firm miała zasady, zgodnie z którymi byli pracownicy nie mogli być ponownie zatrudniani. Obecnie firmy są znacznie bardziej skłonne do akceptowania pracowników-bumerangów.

Postawy pracowników również wydają się być bardziej otwarte. Podczas gdy tylko 15-29% badanych stwierdziło, że wróciło do byłego pracodawcy, 40% stwierdziło, że rozważyłoby taki powrót.

Wzrost liczby pracowników-bumerangów to nie tylko zmiana w postrzeganiu ich, ale także zmiany w gospodarce i samym świecie.

Wraz z rozwojem technologii, Internet i media społecznościowe pozwoliły pracownikom na przedstawienie większej ilości możliwości, a pracodawcom na przyciągnięcie szerszego grona kandydatów, w tym byłych pracowników. Technologia i edukacja stworzyły potrzebę większej specjalizacji zawodowej, a pracownicy wydają się częściej zmieniać pracę. Zapotrzebowanie na bardziej wyspecjalizowane umiejętności i zwiększona płynność siły roboczej stworzyły atmosferę, w której bycie pracownikiem-bumerangiem może być korzystne.

Jak to zmienia sytuację?

W związku z tym, że pracownicy bumerangowi stają się coraz częstszym zjawiskiem, pracodawcy i pracownicy mogą być zmuszeni do zmiany procesu zatrudnienia.

Pracownicy muszą dokładnie przemyśleć sposób, w jaki opuszczają firmę, ponieważ mogą chcieć do niej wrócić w późniejszym czasie.

Pracodawcy powinni utrzymywać kontakt z byłymi pracownikami i umieszczać ich na liście potencjalnych rekrutów. Niektóre firmy posuwają się nawet do tego, że prowadzą programy rekrutacji bumerangowej i grupy absolwentów w mediach społecznościowych.

Jakie są korzyści z bumerangów?

Istnieje wiele powodów, dla których pracodawcy powinni aktywnie rekrutować i zatrudniać pracowników z bumerangów:

Oszczędność pieniędzy - Ponowne zatrudnienie byłego pracownika jest często tańsze niż zatrudnienie nowego pracownika. Rekruterzy nie muszą zużywać zasobów na poszukiwanie wykwalifikowanych pracowników, a firma nie musi przeznaczać tak wielu środków na szkolenia. Według niektórych szacunków, zatrudnienie pracowników-bumerangów kosztuje firmę od jednej trzeciej do dwóch trzecich mniej niż zatrudnienie nowego pracownika.

Oszczędność czasu - pracownicy bumerangowi mogą zostać zatrudnieni i przeszkoleni w krótszym czasie niż nowi pracownicy. Szybciej też się zaaklimatyzują, ponieważ posiadają już pewną wiedzę o firmie.

Zwiększenie zaangażowania - Zatrudnienie byłych pracowników może podnieść morale i zaangażowanie. Ponownie zatrudniony pracownik będzie się cieszył z powrotu i będzie wzorem pozytywnej i zaangażowanej pracy. Inni w firmie zobaczą, że ludzie wracają. Mogą pomyśleć, że firma, w której pracują jest najlepszą z dostępnych opcji, co sprawi, że będą czuli się bardziej zadowoleni z pracy.

Czy bumerangi wrócą?

Jeśli organizacja zdecydowała, że ponowne zatrudnienie pracowników-bumerangów będzie dla niej korzystne, istnieje wiele strategii, które można wprowadzić w życie:

Odejściena dobrych warunkach - Kiedy pracownik odchodzi, upewnij się, że istnieje dobra komunikacja przed i po ostatnim dniu pracownika. Spotkaj się z pracownikiem, aby spróbować zrozumieć, dlaczego odchodzi i sprawdzić, czy jest coś, co można zrobić przed lub po odejściu, aby zatrzymać go i poprawić firmę. Upewnij się, że przeprowadzisz rozmowę pożegnalną, w której podziękujesz mu za jego pracę i pozostawisz możliwość powrotu.

Pozostań wkontakcie - Po odejściu pracownika z firmy możesz śledzić jego poczynania na mediach społecznościowych lub utrzymywać z nim kontakt mailowy. Daje to szansę na poznanie nowych umiejętności, które pracownik nabywa w nowej pracy. Informuj ich na bieżąco o rozwoju Twojej firmy.

Twórz grupy i możliwości nawiązywania kontaktów - Niektórzy byli pracownicy pozostają w kontakcie za pomocą blogów lub grup w mediach społecznościowych. Firma może zostać członkiem takiej grupy i publikować różne rzeczy na temat firmy, aby być w kontakcie z dużą liczbą potencjalnych pracowników-bumerangów.

Złóżlepszą ofertę - Cenni pracownicy mogą być czasem trudni do znalezienia. W zależności od tego, dlaczego pracownik odszedł, firma może zaoferować mu coś, co może przyciągnąć go z powrotem. Może to być wyższa pensja, ale także większa elastyczność, awans lub możliwości szkoleniowe.

Ulepszanie organizacji - Jeżeli w Twojej firmie panuje otwarta i uczciwa kultura, pracownicy będą przekazywać pomocne informacje zwrotne, kiedy odejdą. Wykorzystaj te opinie, aby pomóc w ulepszeniu organizacji. Informacje te mogą być ważne w przyciąganiu byłych pracowników, ale także w motywowaniu i zatrzymywaniu obecnych.

Podczas gdy istnieje wiele korzyści dla pracowników-bumerangów i wiele sposobów na przyciągnięcie byłych pracowników, nie zaniedbuj tych, którzy zdecydowali się pozostać w Twojej firmie. Zaangażowanie pracowników to strategia długoterminowa i musi być dostosowana do każdego typu pracownika, aby odpowiedzieć na jego specyficzne potrzeby i oczekiwania.

Pobierz eBook i poznaj praktyczne pomysły na zaprojektowanie działań angażujących pracowników dla Twojego zespołu!

Obraz na licencji Depositphotos