7 sposobów, w jaki menedżerowie mogą budować zaufanie w miejscu pracy

Jak wiele osób ufa swoim menedżerom? Ostatnie badanie przeprowadzone przez Edelman wykazało, że jeden na trzech pracowników nie ufa swojemu pracodawcy. Inne badanie przeprowadzone przez EY wykazało, że liczba ta jest jeszcze niższa, ponieważ tylko 46% pracowników ma zaufanie do swojej organizacji, a 49% do swojego szefa/zespołu.

Zaufanie jest jedną z najważniejszych rzeczy, których potrzebujesz w miejscu pracy. Bez niego nie stworzysz środowiska niezbędnego do rozwoju kultury efektywnego przekazywania informacji zwrotnych. Jak więc możesz pomóc wypełnić lukę i zbudować zaufanie w miejscu pracy?

1. Szczerość jest najlepszą polityką

Czasami trudno jest dzielić się trudnymi wiadomościami. Mamy naturalną tendencję do wierzenia, że przekazywanie złych wiadomości wpłynie na opinię innych ludzi o nas samych. W jednym z ostatnich artykułów w Forbesie znalazło się pytanie czytelnika o to, jak radzić sobie z szefem, który kłamie, aby uniknąć odpowiedzi na trudne pytania pracowników.

Bycie szczerym, nawet w trudnych czasach, to coś, czego uczą się najbardziej godni zaufania liderzy. Nieważne, czy Twoja firma nie osiągnęła swoich celów i nie jest w stanie przyznać w tym roku premii, czy też zdecydowałeś się zwolnić członka swojego zespołu. Zamiast odkładać trudną rozmowę na później, pracownicy będą szanować menedżera, który potrafi otwarcie wyjaśnić sytuację, odpowiadać na pytania i przedstawiać fakty.

2. Przyznaj się do błędów

O ile bycie transparentnym w przypadku złych wiadomości jest trudne, o tyle przyznanie się do błędu może być jeszcze trudniejsze. Możesz być zaskoczony, że pracownicy będą Cię za to bardziej lubić. Przyznawanie się do błędów w rzeczywistości sprawia, że stajesz się bardziej ludzki, a przez to bardziej sympatyczny dla innych. Psychologowie nazywają to efektem Pratfall. Umiejętność przyznania się do błędów i wzięcia za nie odpowiedzialności jest istotną częścią bycia wspaniałym liderem.

3. Traktuj pracowników jak ludzi, a nie jak liczby

Łatwo jest się pogubić w liczbach. Jeśli twoja praca opiera się na spełnianiu określonych kryteriów wydajności, menedżerowie często mają zwyczaj postrzegania swoich pracowników w kategoriach osiągniętych wyników.

Menedżerowie nie muszą być najlepszymi przyjaciółmi swoich pracowników, ale powinni być świadomi utrzymywania zdrowego środowiska pracy. Menedżerowie, którzy zachęcają do ekstremalnej rywalizacji między rówieśnikami i pracy do późna, doprowadzą do powstania toksycznej kultury pracy, w której pracownicy nie ufają sobie nawzajem ani swojemu menedżerowi.

Nie musisz znać wszystkich szczegółów z życia osobistego swoich pracowników, ale menedżerowie powinni mieć dobre rozeznanie w tym, co ich pracownicy najbardziej lubią w swojej pracy. Jeśli jesteś w stanie wyłapać, czego potrzebują Twoi pracownicy, aby wykonywać swoją pracę jak najlepiej, zrobią dla Ciebie więcej.

4. Wyrażaj uznanie dla swoich pracowników

Jako lider zespołu, będziesz często otrzymywał uznanie od swoich rówieśników i kierownictwa wyższego szczebla za wysiłki swojego zespołu. Upewnij się, że dzielisz się uznaniem i doceniasz członków swojego zespołu za ich ciężką pracę. Ostatnie badania przeprowadzone przez Globoforce wykazały, że pracownicy, którzy otrzymali ostatnio uznanie od swoich liderów, są znacznie bardziej skłonni im zaufać (82% vs 48%).

5. Postaw się na szali dla swojego zespołu

Aby zdobyć zaufanie, menedżerowie muszą być najlepszymi adwokatami swojego zespołu. Podczas gdy wewnętrznie możesz mieć konstruktywną informację zwrotną dla swojego zespołu na temat sposobu, w jaki podchodzą do zadania, na zewnątrz musisz być gotów chwalić, popierać i brać odpowiedzialność za działania swojego zespołu.

Kiedy członkowie zespołu popełniają błędy, zdroworozsądkowe może wydawać się zdystansowanie się. To może podtrzymać Twoją reputację, ale nie zdobędziesz zaufania zespołu. Jest to trudna równowaga, którą każdy menedżer będzie musiał utrzymać na własną rękę, ale posiadanie zespołu, który jest bardzo zaangażowany w Twoje działania pomoże Ci osiągnąć pożądane rezultaty na dłuższą metę.

6. Naucz swoich menedżerów, jak pokonywać uprzedzenia

To nie jest to, że menedżerowie są z natury stronniczy, jako ludzie mamy naturalną tendencję do podejmowania założeń o innych. Może to prowadzić do niezamierzonego faworyzowania przez menedżerów niektórych pracowników kosztem innych, znanego psychologom jako "rater bias". Nieświadome uprzedzenia przyczyniają się do znacznej utraty zaufania pomiędzy menedżerami i pracownikami, zwłaszcza gdy mają wpływ na ocenę wyników pracy. Pomóż menedżerom nauczyć się, jak identyfikować i unikać uprzedzeń w miejscu pracy.

7. Stań się wrażliwy. Proś o informacje zwrotne.

Zaufanie nie jest magicznym kluczem do szczęścia w miejscu pracy. W pracy zawsze będą pojawiać się problemy, ale zniwelowanie luki w zaufaniu oznacza, że pracownicy będą bardziej skłonni do przyjęcia i przemyślenia informacji zwrotnej od swoich menedżerów i będą bardziej szczerzy, kiedy będą udzielać informacji zwrotnej w górę. Ponieważ coraz więcej pracowników publikuje swoje skargi na pracodawcę na portalu Glassdoor, chcesz, aby pracownicy czuli się swobodnie i komfortowo, wyrażając swoje obawy, zanim wypłyną one do Internetu.

Ale aby zdobyć tego typu zaufanie, menedżerowie muszą najpierw pokazać, że są gotowi otworzyć się na krytykę. Jeśli naprawdę zaczną się ujawniać i prosić o opinie pracowników, ich podwładni to zauważą i zaczną brać z nich przykład.

Pobierz białą księgę i zobacz, jak możesz stworzyć zintegrowane, angażujące doświadczenie pracowników, wykorzystując analitykę personalną!

Zdjęcie na licencji Depositphotos.com