5 strategii motywowania najlepszych pracowników

Wydobywanie z ludzi tego, co w nich najlepsze, jest zdecydowanie najważniejszym zadaniem, jakie powierza się menedżerowi. W końcu tylko ludzie mogą popchnąć firmę w kierunku jej celów i pomóc jej osiągnąć pełny potencjał.

Niestety, firmy często przeznaczają większość swoich zasobów na podnoszenie umiejętności pracowników poniżej średniej, co pośrednio może powodować, że najlepsi czują się zaniedbywani.

Aby zwiększyć zaangażowanie tej drugiej kategorii pracowników i zapewnić ich lojalność, istnieją pewne sprawdzone w czasie strategie, które powinny być stosowane przez wszystkie firmy, niezależnie od ich wielkości:

1. Pozwól im działać niezależnie

Ludzie lubią mieć możliwość samodzielnego myślenia i swobodę podejmowania działań, które uważają za najlepsze w danym momencie. O ile tego typu przywilejów nie można przyznawać nowym pracownikom z obawy przed popełnieniem zbyt wielu błędów, o tyle starsi pracownicy, którzy już udowodnili swoją wartość, powinni mieć możliwość samodzielnego funkcjonowania w większym zakresie.

Na ogół przekłada się to na elastyczne godziny pracy, podejście do pracy oparte na terminach i mniejszy nadzór. Oczywiście, każda sytuacja jest inna i na pewno nadal chcesz mieć odpowiedni system kontroli i równowagi w miejscu tak, aby stłumić wszelkie potencjalne problemy w zarodku.

2. Zapewnij im bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo powinno być sprawą oczywistą dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich stanowiska czy stażu pracy. To powiedziawszy, nie zaszkodzi, aby dać znać swoim najlepszym wykonawcom, jak bardzo są ważni, zapewniając im odpowiednie poświadczenia bezpieczeństwa i inne udogodnienia, aby zapewnić, że czują się bezpiecznie w pracy. W tym celu należy zwracać uwagę na potencjalne zagrożenia i utrzymywać otwarte linie komunikacyjne, aby pracownicy byli zawsze świadomi najnowszych procedur bezpieczeństwa.

Pamiętaj, że wystarczy jeden nieszczęśliwy wypadek, aby nadszarpnąć reputację firmy w zakresie bezpieczeństwa publicznego, a zaufanie trudno odzyskać, gdy już się je straci.

3. Kontaktuj ich z inspirującymi ludźmi

Pracownicy to przede wszystkim ludzie, a ludzie muszą czuć się zainspirowani i zmotywowani, aby włożyć w coś swoje serce i duszę. Zwłaszcza najlepsi pracownicy muszą mieć poczucie, że ciągle się rozwijają, aby w pełni wykorzystać swój potencjał. Z tego powodu, jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie ich produktywności jest zapraszanie inspirujących postaci i umożliwienie im prowadzenia seminariów i konferencji w Twojej firmie.

Jeśli to tylko możliwe, wybieraj prawdziwych liderów i ikony w swoich niszach, ludzi, których Twoi najlepsi pracownicy będą natychmiast przyciągać na podstawie ich nazwisk i wcześniejszych osiągnięć.

4. Walcz z nudą

Nuda jest wrogiem postępu, ponieważ nieuchronnie psuje atmosferę i prowadzi do braku zaangażowania i spadku produktywności u każdego, kogo dotyka. Podczas gdy część odpowiedzialności za stawienie czoła temu problemowi spoczywa na pracownikach, ogólne strategie pokonywania złego samopoczucia powinny być promowane również na poziomie korporacyjnym.

Od działań integracyjnych, które mogą prowadzić do tworzenia trwałych więzi między pracownikami do integracji dedykowanego pokoju relaksacyjnego, gdzie ludzie mogą iść, aby spędzić czas i towarzysko, istnieje wiele rzeczy, które można zrobić, aby utrzymać nudę na dystans.

5. Zaangażuj ich w decyzje firmy

Ludzie zazwyczaj lubią, gdy ich opinie są brane pod uwagę. Nie ulega więc wątpliwości, że świetnym sposobem na zapewnienie długoterminowej lojalności najlepszych pracowników jest zaoferowanie im udziału w procesie decyzyjnym firmy. Pozwalanie im na wyrażanie opinii na temat takich kwestii, jak miejsce następnej ekspansji lub projekty, na których należy się skoncentrować, nie tylko sprzyja zwiększaniu zadowolenia pracowników, ale może również prowadzić do nowych i innowacyjnych podejść do starych problemów.

Możesz nawet przejść na kolejny poziom, oferując swoim najlepszym pracownikom udziały w firmie, dzięki czemu będą oni mieli dodatkową motywację do codziennej pracy.

Jak widać, utrzymywanie zadowolonych najlepszych pracowników to pewny sposób na zapewnienie ciągłego dobrobytu przedsiębiorstwa w nadchodzących latach. Zawsze staraj się stworzyć ciągłość i upewnij się, że Twoi pracownicy czują się docenieni za swoją ciężką pracę, jednocześnie uważając, aby nie wzbudzać w nich uczucia samozadowolenia.

Pobierz nasz eBook na temat trendów w nauczaniu i rozwoju i dowiedz się, jak technologia umożliwia ciągłe uczenie się w organizacjach.

Obrazek via Pixabay